PEMBAHASAN NIKAH MUHALLIL @ KAHWIN CINA BUTA DALAM EMPAT MAZHAB.
KOLEJ UNIVERSITI ISLAM MELAKA
AKADEMI PENGAJIAN ISLAM.
DIPLOMA SYARIAH ISLAMIYYAH (SEMESTER 4)
FIQH MUNAKAHAT (SYR 3073)
SESI 2 2016 / 2017
TAJUK:
PEMBAHASAN
NIKAH MUHALLIL @ KAHWIN CINA BUTA DALAM EMPAT MAZHAB.
( http://yatieyAyub95.blogspot.my/2017/04 )
DISEDIAKAN UNTUK:
USTAZ
SUHAIMI BIN ABU HASAN.
DISEDIAKAN OLEH:
NORHAYATI
BINTI MOHD AYUB
(D1510752)
1.0 PENGENALAN
Dalam
pernikahan, ketika seorang suami mentalak tiga kali (talak bain) isterinya
maka ia tidak dapat kembali dengan isterinya kecuali isterinya telah menikah
dengan orang lain dan telah diceraikan serta telah habis masa ‘iddahnya. Nikah muhallil
merupakan pernikahan untuk menghalalkan kembali isteri yang telah ditalak tiga
agar boleh dinikahi lagi suami pertamanya. Abu Hanifah berpendapat bahwa nikah
muhallil itu sah. Adapun Imam Malik berpendapat bahawa akadnya rosak dan
batal sehingga perkawinan selanjutnya oleh bekas suami pertama [1]tidak sah. Menurut Imam
Syafi’i apabila disyaratkan dalam akad tidak sah tetapi apabila hanya diniatkan
maka sah. Imam Hanbali menghukumi nikah muhallil haram.
muhallil adalah seorang lelaki
berkahwin dengan perempuan yang telah ditalak tiga kali setelah masa iddahnya
berakhir dan kemudian mentalaknya dengan tujuan bekas suaminya yang pertama
dapat berkahwin semula dengannya.[2]
Bentuk talak ini termasuk dosa besar
dan mungkar yang diharamkan oleh Allah dan pelakunya layak memperoleh laknat.
Dari Abu
Hurairah, bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:
لعن
الله المحلل , والمحلل له.
Ertinya: “Allah
melaknat muhallil (seseorang yang berkahwin cina buta) dan muhallil lahu (bekas
suami yang menyuruh orang lain supaya menjadi muhallil).
Dari Abdullah
bin Mas’ud, dia berkata;
لعن
رسول الله صلى الله عليه وسلم المحلل , والمحلل له.
Ertinya; “Rasulullah
S.A.W melaknat muhallil (seseorang yang berkahwin cina buta) dan muhallil lahu
(bekas suami yang menyuruh orang lain supaya menjadi muhallil.
Nas-nas ini dengan tegas menerangkan
bahawa kahwin cina buta adalah batal dan tidak sah, kerana laknat tidak akan
dijatuhkan melainkan ke atas terhadap perbuatan-perbuatan yang tidak dibolehkan
oleh syarak. Bagi suami pertama tidak halal kembali semula kepada bekas
isterinya, sekalipun ketika ijab qabul tidak dinyatakan sebagai kahwin cina buta,
selagi didapati niat untuk berbuat demikian. Ini kerana, apa yang mesti diambil
kira adalah tujuan niat dalam hukum
agama.
Ibnu Al Qayyim berkata: “menurut
penduduk madinah, pakar hadis dan ulama fiqh mereka bahawa tidak ada perbezaan
dalam masalah ini antara di ucapkan ketika ijab qabul atau diniatkan
dalam hati. Kerana menurut mereka, niat di dalam akad mestilah di ambil kira,
dan segala amal perbuatan adalah bergantung kepada niatnya.
Niat yang ada pada pihak-pihak yang
melakukan akad, menurut mereka, sama dengan ucapan yang di ungkapkan. Ungkapan
pada hakikatnya tidak lain hanya untuk mengambarkan makna dan tujuan yang
sebenar. Jika tujuan telah dikenal pasti, maka kata-kata tidak lagi di ambil
kira, sebab ia sekadar perantara dan tujuan yang dimaksudkan oleh kata-kata
tersebut sudah pun dapat diwujudkan. Oleh yang demikian, maka segala hukum yang
berkaitan dengannya mestilah dilaksanakan.
Perkahwinan seumpama ini
sesungguhnya hanyalah adat, pembohongan dan penipuan semata-mata yang tidak
pernah disyariatkan oleh Allah padamana-mana agama, dan ia adalah dilarang. Ini
kerana , ia banyak mengandungi kerugian dan mudarat yang dapat diketahui oleh
sesiapa pun. Ibnu Taimiyyah berkata: ‘Agama Allah tidaklah mengharamkan
hubungan seks, malainkan apabila digunakan sebagai kambing pinjaman, di mana
pelakunya tidak berhasrat untuk berkahwin dengan niat bersungguh-sungguh dan
membina hidup bersama pasangan nya untuk selamanya. Dia berkahwin ibarat seekor
binatang yang bebas melepaskan nafsu syahwatnya. Ini tentu merupakan perbuatan
zina sebagaimana dikatakan oleh sahabat-sahabat Rasulullah.[3]
2.0 DEFINISI NIKAH MUHALLIL @ ‘KAHWIN CINA
BUTA’
Muhallil adalah berasal dari kata hallala, yuhallilu, muhallilan yaitu
penghalalan. Menisbatkan kepada peristiwa kesepakatan antara suami pertama (muhallalah)
terhadap (muhallil) laki-laki yang menikahi perempuan untuk kemudian
menceraikannya. Jenis perkawinan yang dilakukan muhallil dalam fiqh
dikenal dengan nikah tahlil atau “halalah” berarti mengesahkan
atau membuat sesuatu menjadi halal, juga merupakan amalan yang biasa dilakukan
sebelum Islam.
Selain
itu juga,“Kahwin cina buta” adalah
istilah dari ulama’ nusantara , dalam hukum islam, jenis perkahwinan ini
disebut sebagai nikah muhallil. Muhallil secara umumnya bererti “orang
yang menghalalkan”. Nikah muhallil adalah pernikahan yang dilangsungkan antara
seorang lelaki dan perempuan janda(talak tiga) sebagai cara atau untuk halalkan
kembali pernikahan antara perempuan tersebut dengan bekas suaminya.[4]
Dalam konteks
islam, suami isteri yang telah bercerai dengan cerai tiga dilarang
melangsungkan perkahwinan kembali (rujuk), kecuali bekas isteri telah
melangsungkan perkahwinan dengan lalaki lain dan kemudian lalaki tersebut
menceraikan nya. Lelaki lain yang disebut muhallil (orang yang
menghalalkan). Sedangkan bekas suaminya disebut muhallil lahu (orang
yang dihalalkan). Perkahwinan moden ini disebut dalam al-quran:
فإن
طلقها فلا تحل له من بعد حتى تنكح زوجا غيره فإن طلقها فلاجناح عليهما أن يتراجعا
إن ظنا ان يقيما حدود الله وتلك حدود الله يبينها لقوم يعلمون .
“kemudian jika mentalak (sedudah
talak yang kedua), maka perempuan tersebut tidak halal baginya sehingga dia
kawin dengan suami yang alin. Kemudian jika suami yang lain ini menceraikannya,
maka tidak ada dosa bagi keduanya (bekas suami pertama dan isteri) nya
untuk kahwin kembali jika keduanya dapat
menjalankan hukum-hukum Allah. Itulah hukum-hukum Allah diterangkan –Nya kepada
kaum yang (mahu) mengetahui”
(surah al-baqarah ayat 2;230)[5]
Seterusnya
perkahwinan antara lelaki kedua (muhallil)dengan bekas isteri lelaki
pertama (muhallil lah) tidak boleh hanya dilakukan secara formal,
melainkan harus sudah berhubungan intim. Ketika mengomenteri kalimat “sehingga
dia menikah dengan lelaki lain”, ibnu katsir , ahli tafsir terkemuka: “sehingga
dia disetubuhi laki-laki lain dengan pernikahan yang sah”. Hal ini berdasarkan
pada hadis Nabi s.a.w:
Dari aisyah r.a
bahawa seorang lalaki telah menceraikan isterinya tiga kali, lalu dia kahwin
dengan lelaki lain, lalu menceraikannya sebelum berhubungan intim denganya.
Nabi ditanya : “apakah dia sudah halal bagi lelaki yang pertama(suami
pertama)”? Nabi menjawab : “tidak , sampai lelaki kedua mencicipi madunya
sebagaimana suami pertama mencicipinya”.
(H.R. Bukhari, Muslim, Nasa’i)
Menurut
Sayyid Sabiq dalam bukunya fiqih sunnah nikah muhallil adalah
seorang laki-laki yang menikahi perempuan yang telah di talak tiga kali dan
sudah habis masa iddahnya dan dia melakukan dukhul (hubungan suami
isteri) denganya, kemudian mentalaknya supaya perempuan itu halal dinikahi oleh
suaminya yang pertama.[6]
Ibnu
Taimiyyah berkata:agama Allah tidaklah mengharamkan hubungan seks, melainkan
apabila digunakan sebagai kambing pinjaman, Dimana pelakunya tidak berhasrat
untuk berkahwin dengan niat bersungguh-sungguh dan membina hidup bersama
pasanganya untuk selamanya.
3.0 SEJARAH MUHALLIL
Imam Muslim meriwayatkan:
حدثنا
ابو بكر بن ابي شيبة وعمرو الناقد
والفظ لعمرو قالا حدثنا سفيان عن الزهري عن عروة عن عائشة قالت جاءت امرأة رفاعة
إلى النبي صلى الله عليه وسلم فقالت كنت عند رفاعة فطلقني فبت طلاقي فتزوجت عبد الرحمن
بن الزبير وإن ما معه مثل هدبة الثوب فتبسم رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال
أتريدين أن ترجعي إلى رفاعة لا حتى تذوقي عسيلته ويذوق عسيلتك.
(رواه مسلم)
Ertinya:Telah
mengabarkan kepada kami dari Abu Bakr bin Abu Syaibah dan Amar dan Naqid Amr
dari Sufyan dari az-Zuhri dari Urwah dari Aisyah berkata: "Isteri Rifa'ah
pernah datang kepada Rasulullah lalu berkata : Saya dulu pernah menjadi isteri
Rifa'ah kemudian saya ditalaknya. Dan talaknya kepada aku itu sudah tiga kali,
lalu aku khawin dengan Abdurrahman Ibnu Zubair, tetapi sayang dia ibarat ujung
kain yaitu lemah syahwat. Lalu Nabipun tersenyum seraya bersabda: Apakah kamu
ingin kembali kepada Rifa'ah ? Oh, tidak boleh, sebelum kamu benar-benar
merasakan madu kecilnya Abdurrahman bin Zubair (bersetubuh) dan dia juga
merasakan madu kecilmu."(HR. Muslim).[7]
Hadis
ini berkaitan dengan kisah Aisyah binti Abdul
Rahman yang telah diceraikan oleh suaminya Rifa’ah bin Wahab dengan talak tiga.
Beliau kemudian berkahwin pula dengan Abdul Rahman bin Zubir al-Qurazi.
Malangnya beliau turut diceraikan oleh suami keduanya itu. Setelah itu dia
datang kepada Rasulullah s.a.w dan berkata; Ya Rasulullah , Dia (Abdul rahman
bin Zubair al-Quraizi) telah menceraikan aku sebelum menyentuhiku (bersetubuh).
Bolehkah aku kembali kepada bekas suamiku yang pertama? Baginda s.a.w menjawab
tidak boleh selagi tidak di sentuh (bersetubuh dengan isteri kedua).
Berdasarkan ayat diatas, ulama feqah sepakat, sekiranya si suami
menceraikan isterinya dengan talak tiga, si suami itu tidak boleh merujuk
kembali kepada bekas isterinya itu berkahwin yang diiktiraf syariat, sah dan
bertujuan kekal bukan perkahwinan yang dirangcang (perkahwinan muhallil).
Dan berdasarkan hadis diatas perkahwinan dengan suami kedua itu hendaklah
berlaku dukhul iaitu jimak.[8]
4.0 PANDANGAN
ISLAM MENURUT 4 MAZHAB
Nikah muhallil adalah nikah
yang dimaksudkan untuk menghalalkan bekas isteri yang telah ditalak tiga kali.
Imam Malik berpendapat bahawa nikah muhallil dapat dibatalkan. Sedangkan
Abu Hanifah berpendapat bahwa nikah muhallil itu sah. Adapun Imam Malik
berpendapat bahawa akadnya rosak dan batal sehingga perkawinan selanjutnya oleh
mantan suami pertama tidak sah. Yang menjadi perumusan masalah yaitu bagaimana
pendapat Imam Syafi'i tentang sahnya nikah muhallil. Penelitian ini
merupakan jenis penelitian kepustakaan iaitu dengan jalan melakukan penelitian
terhadap sumber-sumber tertulis, maka penelitian ini bersifat kualitatif.
Sumber
daripada kitab Al-Umm, di antaranya: Sahih al-Bukhari; Sahih Muslim; Tasir Ibnu
Kasir; Tafsir al-Maragi, Tafsir Ahkam; Fath al-Mu'in; Bidayah al-Mujtahid wa
Nihayah al-Muqtasid; Fiqh al-Sunnah. Dalam pengumpulan ini penulis menggunakan
metode (penelitian kepustakaan) yaitu suatu kegiatan penelitian yang dilakukan
dengan menghimpun data dari literatur, dan literatur yang digunakan tidak
terbatas hanya pada buku-buku tapi juga berupa artikel dan penelitian-penelitian
sebelumnya. Data hasil penelitian kepustakaan yang telah terkumpul kemudian
dianalisis dengan metode penelitian deskriptif analisis.
Hasil penulisan menunjukkan bahawa
Menurut Imam Syafi'i nikah muhallil sah. Dalam pandangan Imam Syafi'i,
nikah muhallil itu sah sepanjang dalam ijab qabul pada saat akad
nikah tidak disebutkan suatu persyaratan, meskipun adanya niat untuk
menghalalkan wanita itu menikah lagi dengan suami yang lama. Menurut penulis,
tampaknya Imam Syafi'i lebih melihat kepada aspek zahir atau luarnya saja iaitu
ucapan dianggap bisa membatalkan keabsahan nikah muhallil, sedangkan niat
tampaknya kurang dihiraukan oleh Imam Syafi'i. Padahal niat itu justru yang
lebih menentukan suatu perbuatan. Meskipun calon suami mengucapkan suatu persyaratan,
namun jika tidak ada niat seperti ucapannya, dengan kata lain, berbedanya niat
dengan ucapan, maka sepatutnya ucapan dikalahkan oleh niat. Namun justru
sebaliknya dalam perspektif Imam Syafi'i "niat" bisa dikalahkan oleh
"ucapan". Dalam hubungannya dengan sahnya nikah muhallil, Imam
Syafi'i menggunakan metode istinbat hukum berupa qiyas yaitu meng-qiyaskan
nikah muhallil dengan nikah biasa.[9]
4.1 MAZHAB IMAM
HANAFI.
Madzhab
Hanafiyah menyatakan bahwa apabila seorang laki-laki kawin dengan seorang
wanita yang sudah ditalak tiga dengan maksud agar dia halal bagi suaminya yang
pertama maka nikahnya sah dengan syarat sebagai berikut:
(1).
Akad nikahnya dilakukan sebagaimana akad nikah biasa yang sah.
(2).
Dia telah dukhul dengan isterinya ini sebagaimana mestinya, jadi tidaklah halal
bagi suaminya yang pertama kalau tanpa dukhul dengan semata-mata akad
saja.
(3).
Dukhul yang dilakukan itu mewajibkan mandi, jadi dukhul yang sempurna.
(4).
Yakin benar bahwa telah dukhul pada tempat semestinya.
(5).
Telah dicerai dan kemudian telah habis pula masa 'iddahnya.[10]
4.2 MAZHAB
IMAM SYAFI’E
Madzhab Syafi'iyah mengatakan bahwa apabila
seorang laki-laki kawin dengan seorang wanita yang sudah ditalak tiga oleh
suaminya yang pertama dengan niat agar wanita itu halal kembali bagi suaminya
yang pertama maka nikahnya sah dengan syarat sebagai berikut:
(1). Akad
nikahnya dilakukan sebagaimana akad nikah biasa yang sah.
(2). Tidak
mengucapkan bahwa akad nikahnya itu adalah sebagai akad nikah tahlil.
Jadi nikahnya tidak bersyarat.
(3). Laki-laki
yang kedua adalah telah mengerti masalah nikah, walaupun belum dewasa.
(4). Telah
melaksanakan persetubuhan secara wajar.
4.3 MAZHAB
IMAM MALIKI
Madzhab
Malikiyah menyatakan bahwa apabila seorang laki-laki kawin dengan seorang
wanita yang sudah ditalak tiga dengan maksud untuk menghalalkan wanita itu
kembali bagi suaminya yang pertama, maka akad nikahnya fasiq dan tidak
boleh dukhul, tetapi nikah itu sendiri jadi batal seluruhnya. Demikian juga
kalau seseorang mensyaratkan nikah itu nikah tahlil, maka nikahnya
menjadi fasakh tanpa talak. Demikian juga apabila dia mengikrarkan syarat
tersebut sebelum akad, maka akad nikahnya juga menjadi fasakh. Sebagaimana
halnya dia mensyaratkan tahlil di dalam akad.[11]
4.4 MAZHAB IMAM HAMBALI
Madzhab
Hanabilah (Hanbaliyah) menyatakan bahawa apabila seorang laki-laki kawin dengan
seorang wanita yang sudah ditalak tiga oleh suaminya yang pertama, dengan
maksud agar dia dapat kembali kepada isterinya yang pertama, atau ditegaskannya
betul syarat itu di dalam akad nikah, dan telah disepakati. Umpamanya bersama
isterinya itu atau bersama walinya dan tidak pernah dicabut, maka batallah
nikah tersebut, sehingga tidak halal si isteri itu kembali kepada suaminya yang
pertama. Hal ini sesuai dengan hadits dari riwayat Ibnu Majah yang menyatakan ;
Laki-laki itu sama dengan kambing jantan yang dipersewakan. Madzhab Hanabilah
ini menyatakan, suami yang pertama dapat kawin dengan isterinya yang sudah
bertalak tiga mana kala terpenuhi syarat-syarat sebagai berikut:
(1). Akad nikah pada suami yang kedua telah
dilaksanakan secara wajar dan sah. Tidak terdapat padanya beberapa ketentuan
syarat termasuk juga tidak diniatkan untuk mentalaknya.
(2).
Suami yang kedua telah dukhul dengan isterinya tersebut pada tempat yang
semestinya. Tidak cukup hanya dengan telah diadakan akad nikah; atau telah berkhalwat
atau telah mubasyarah (bermesra-mesraan) dengan suaminya yang kedua
tetapi tanpa
dukhul.
(3).
Dukhul yang dilakukannya tersebut telah mengeluarkan mani secara wajar.
(4).
Pada waktu dukhul si isteri tersebut tidak berhalangan untuk melaksanakan
dukhul (artinya tidak pada saat tidak boleh di (dukhul). Oleh karena itu
tidaklah sah kalau pada waktu dukhulnya itu si isteri tersebut dalam
keadaan haid, nifas, puasa, dalam keadaan ihram atau dukhul itu dilaksanakan di
dalam masjid dan sebagainya.
Demikianlah
pendapat para imam madzhab tentang nikah muhallil ini. Ada beberapa
kelompok ulama yang menetapkan hukum nikah muhallil ini.[12]
·
Pendapat
Para Ulama
Dalam
kaitan ini, fuqaha berselisih pendapat mengenai nikah muhallil, yakni jika
seorang lelaki mengawini seorang perempuan dengan syarat (tujuan) untuk
menghalalkannya bagi suami yang pertama.
Imam
Malik berpendapat bahawa nikah tersebut rusak dan harus difasakh, baik sesudah
mahupun sebelum terjadi pergaulan. Demikian pula syarat tersebut rosak dan
tidak berakibat halalnya perempuan tersebut.menurutnya, keinginan istri untuk
menikah tahlil tidak dipegangi, tapi keinginan lelaki itulah yang dipengangi.
Imam Syafi’i dan Abu Hanifah berpendapat bahwa nikah muhallil diperbolehkan,
dan nikah untuk menikah itu tidak mempengaruhi sahnya. Pendapat ini dikemkakan
pula oleh Daud dan segolongan fuqaha, mereka berpendapat yang dicerai tiga
kali. Segolongan fuqaha lainnya berpendapat bahwa pernikahan muhallil itu
diperbolehkan, terapi syarat untuk menceraikan istri dan menyerahkan bagi suami
pertama adalah batal. Yakni bahwa syarat tersebut tidak menyebabkan kehalallan
istri yang dikawin tahlil. Pendapat ini dikemukakan oleh Abi Laila dan
diriwayatkan pula oleh Al-Tsaury.
Fuqaha
gulongan lain berpegangan dengan keumumman firman Allah:
“Sehingga ia (istri yang ditalak tiga kali)
kawin dengan suami yang lain”
Mereka berpendapat bahwa suami yang lain
adalah orang yang mengawini juga. Menurut mereka, pengharaman nikah dengan
maksud menghalalkan (tahlil) tidak menunjukkan ketiadaan maksud untuk
menghalalkan menjadi syarat sahnya nikah, sebagaimana larangan mengerjakan
shalat di rumah rampasan tidak menunjukkan bahwa untuk syarat sahnya shalat
tersebut disyaratkan untuk memiliki sebidang tanah atau memperoleh ijin dari
pemiliknya.
mereka
mengatakan, jika larangan tidak menunjukkan rusaknya akad nikah tertentu
terlebih lagi tidak menunjukkan batalnya nikah tahlil.[13]
Alasan Imam Malik untuk tidak memegangi
maksud orang perempuan adalah apabila suami tidak menyetujui maksudnya, maksud orang
perempuan tersebut tidak akan da artinya (tidak akan kesampaian), sedangkan
talak tidak ada tangannya. Fuqaha berselisih pendapat mengenai apakah suami menggugurkan
talak di bawah tiga ?.
Imam Abu Hanifah berpendapat bahwa suami
lain dapat menggugurkan. Sedangkan Imam Malik dan Imam Syafi’i berpendapat
tidak menggugurkan, yakni apabila istri kawin lagi sebelum talak yang ketiga
bukan dengan suami yang pertama, kemudian suami pertama merujuknya lagi apakah
talak pertama dihitung atau tidak ?
Bagi
fuqaha yang berpendapat bahwa pengguguran bilangan tidak ditentukan oleh syarak
hanya untuk talak yang ketiga, maka mereka mengatakan bahwa perkawinan tersebut
tidak menggugurkan talak yang kurang dari tiga. Sedangkan bagi fuqaha yang
berpendapat bahwa jika perkawinan tersebut dapat menggugurkan talak yang
ketiga, maka mereka mengatakan bahwa perkawinan tersebut dapat menggugurkan
talak yang kurang dari tiga.
Pernikahan ini haram dan termasuk dosa
besar. Orang yang mengerjakannya mendapat laknat dan orang yang di untungkan
dengannya (mantan suami) juga dapat laknat. Ibnu Mas’ud ra. Menyatakan,
“Rasulullah Saw. Melaknat orang yang menikah untuk menghalalkan dan orang
memperoleh kehalalan (untuk menikah lagi) dengan pernikahan tersebut.Dari keterangan
di atas jalaslah bahwa jika sebelum akad suami kedua di tuntut dengan
persyaratan agar menghalalkan wanita yang akan di nikahinya untuk di nikahi
mantan suaminya, tapi kemudian dia berniat yang bereda dengan persyaratan yang
mereka ajukan dan menikahi wanita tersebut benar-benar untuk dirinya maka
akadnya sah, karena dia lepas dari niat menghalalkan dan persyaratannya[14]
5.0 MUHALLIL @ CINA BUTA: PANDANGAN
MASYARAKAT UMUM TERUTAMA DI MALAYSIA.
Pakatan ini diistilahkan
menurut perundangan Islam sebagai nikah muhallil. Dalam masyarakat kita
ia dikenali sebagai ‘”kahwin cina buta”’. Perkataan muhallil daripada kata dasar ‘halal’, maksudnya bagi menghalalkan suami pertama berkahwin semula dengan
bekas isteri yang sudah ditalak tiga.
Bagi sebahagian masyarakat
kita, mereka mengatakan lelaki itu gila talak kerana sesudah menceraikan
isterinya dengan talak tiga, lalu hendak kembali semula berkahwin dengan
isterinya itu.
Adakah nikah seperti ini sah?
Adakah ia sudah mencukupkan syarat bagi bekas suami berkahwin semula dengan
bekas isterinya? Sebelum menjawab soalan-soalan ini, kita lihat apa yang
dikatakan oleh Nabi Muhammad SAW berkenaan nikah seperti ini.
Jabir
dan Ali bin Abu Talib melaporkan, "Rasulullah melaknat suami baharu dan
bekas suami dalam nikah muhallil." Direkodkan oleh Imam Tirmizi.
Laporan ini menjelaskan bahawa pakatan antara lelaki yang sanggup berkahwin dan
bekas suami, adalah ditegah oleh Nabi SAW. Malahan baginda melaknat perbuatan
tersebut.
Imam Ibnu Taimiyah menjelaskan
sebab Nabi Muhammad SAW melaknat perbuatan tersebut, kerana ia mempermainkan
hukum Allah SWT. Jika pakatan seperti itu dibenarkan, maka tidak ada erti Allah
SWT meletakkan syarat yang tegas dalam ayat 230 surah al-Baqarah.
Malahan para suami akan
menjadi lebih bebas untuk mempermudahkan persoalan talak tiga. Oleh sebab itu,
menurut majoriti para pakar perundangan Islam, nikah muhallil atau kahwin cina
buta adalah haram dan tidak sah.[15]
Para
pakar perundangan Islam membahagikan kes kahwin cina buta ini kepada beberapa
keadaan:
1)
Jika dinyatakan dalam majlis akad nikah syarat ‘suami baharu kena menceraikan isterinya itu bagi membenarkan wanita
itu dapat berkahwin semula dengan bekas suaminya yang sudah menceraikannya
dengan talak tiga’, maka pernikahan tersebut adalah tidak sah dan pihak yang terlibat
berdosa.
2)
Jika syarat tersebut dinyatakan sebelum majlis akad, lalu ketika akad nikah itu
suami baharu berniat ‘selepas berkahwin nanti dia akan menceraikan isterinya itu agar dia
boleh kembali semula berkahwin dengan bekas suami pertamanya, maka para pakar
berbeza pendapat.
Atau
syarat tersebut tidak ditetapkan, tetapi suami baharu itu dengan rela hati
berniat begitu. Para pakar bermazhab Maliki dan Hanbali menjelaskan, nikah
tersebut tidak sah. Manakala menurut Imam Abu Hanifah dan Imam Syafii, nikah
tersebut sah, kerana syarat itu tidak dinyatakan dalam majlis akad. Hujah
mereka, niat suami baharu itu tidak menjejaskan kesahan akad nikah itu dengan
syarat segala rukun dan syarat nikah dipenuhi.
3)
Jika isteri atau walinya yang berniat agar suami baharu menceraikan si isteri
itu bagi dia dapat kembali kepada suami pertamanya, maka akad nikah tersebut
sah. Ini disebabkan, dalam hadis yang dilaporkan oleh Jabir dan Ali bin Abu
Talib, Nabi hanya melaknat suami baharu dan suami lama yang berpakat. Malahan
niat isteri atau wali itu tidak mempunyai apa-apa kesan, kerana hak menceraikan
adalah berada di tangan suami baharu.[16]
6.0 HUKUM NIKAH MUHALLIL
@ KAHWIN CINA BUTA.
Sepakat
Ahli Hukum Islam menetapkan bahwa nikah muhallil hukumnya
haram, dengan mengemukakan dasar-dasarnya pada Hadits yang berbunyi:
عَنْ
اَبِىْ هُرَيْرَةَ رَضِىَ اللهُ عَنْهُ اَنَّ رَسُوْلَ اللهِ صَلَّ اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ قَالَ: لَعَنَ اللهُ اْلمُحَلِّلَ وَاْلمُحَلَّلَ لَهُ.
(رواه
احمد)
Ertinya:
“dari Abi Hurairah RA: bahwasanya Rasulullah SAW bersabda: Allah
melaknat muhallil dan muhallala lahu (suami kedua dan pertama)”. (H.R. Ahmad).
عَنْ
عَبْدِاللهِ بْنِ مَسْعُوْدٍ قَالَ: لَعَنَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّ اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ اْلمُحَلِّلَ وَاْلمُحَلَّلَ لَهُ.
(رواه
لتر مزى)
Ertinya:
“Dari
Abdillah bin Mas’ud berkata: Rasulullah SAW melaknat muhallil dan muhallala
lahu (suami kedua dan pertama)”. H.R. At-Tirmidzy.
عَنْ
عُقْبَةَ بْنِ عَامِرٍ اَنَّ رَسُوْلَ اللهِ صَلَّ اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قَالَ: اَلاَاُخْبِرُكُمْ بِالتَّيْسِ اْلمُسْتَعَارِ؟ قَالُ اْ: بَلى يَارَسُوْلَ
اللهِ, قَال: هُوَ اْلمُحَلِّلُ, لَعَنَ اللهُ اْلمُحَلِّلَ وَاْلمُحَلَّلَ لَهُ.
Ertinya:
“dari
‘Uqbah bin ‘Amir, bahwasanya Rasulullah SAW bersabda: apakah engkau ingin
kuberitahukan tentang kambing jantan pinjaman? Mereka (sahabat) berkata: ya,
hai Rasulullah. Nabi berkata: itu adalah Al-Muhallil. (karena itu) Allah
melaknat muhallil dan muhallala lahu”.[17]
( H.R.
Imam Hadits yang keempat.)
Setelah ditentukan keharaman nikah muhallil,
maka tindak lanjut terhadap pelakunya, harus dirajam bila terbukti bahwa telah
melakukan senggama, karena pernikahan tersebut termasuk perbuatan zina. Maka hukumnya
pun harus disamakan dengan hukum pelaku zina.
Pernikahan
ini termasuk dosa besar dan tergolong perbuatan keji, yang tidak diperbolehkan
keras, baik kedua laki-laki yang bersangkuntan itu menentukan syarat ketika
akad nikah atau mereka berdua sepakat sebelum terjadi akad nikah untuk segera
mentalaknya kembali, atau salah satu dari keduanya berniat di dalam hatinya
untuk mencerainya lagi. Pelaku pernikahan ini dila’nat oleh Rasulullah saw
sebagaimana sabdanya:
Dari
Ali r.a. berkata, ”Rasulullah saw. melaknat muhallil (yaitu orang yang
menikahi seorang wanita dan menceraikannya dengan niatan supaya wanita itu
menjadi halal kembali bagi suami yang pertama.) dan Muhallallahu (yakni orang
yang meminta muhallil melakukan pernikahan tersebut bekas suami).”
Dari
‘Uqbah bin Amir bahwa Rasulullah saw. bersabda, “Mahukah kujelaskan kepada
kalian tentang kambing hutan pinjaman?” Para sahabat menjawab, “Mahu, ya
Rasulullah,” Lanjut Beliau “iaitu muhallil, Allah telah mela’nat muhallil dan
muhallallah,” [18]
(Hasan:
Shahih: Ibnu Majah no:1572, Ibnu Majah I:623 no:1936)
Dari
Umar bin Nafi’ dari bapanya bahawa ia berkata, “Telah datang seorang
laki-laki kepada Ibnu Umar r.a. lalu bertanya kepadanya perihal seorang suami
yang menjatuhkan talak tiga terhadap isterinya. Kemudian saudara laki-laki
menikahinya, tanpa perintah darinya agar wanita itu menjadi halal kembali bagi
saudaranya (iaitu suami pertama). Lalu apakah wanita itu halal bagi suami yang
pertama itu? Maka jawab Ibnu Umar, ”Tidak (halal), kecuali nikah yang didasari
cinta yang tulus. Dahulu, pada masa Rasulullah saw. kami menganggap pernikahan
seperti ini penzinahan.” [19]
·
Hukum
Nikah muhallil di Kalangan para Fuqaha
Jumhur Ulama baik salaf maupun
khalaf mengatakan, nikah muhallil yang dilakukan dengan bersyarat ini,
adalah batal. Baik syarat itu diucapkan sebelum akad, maupun dalam rumusan
akad. Diantara pendapat-pendapat fuqahatersebut ialah sebagai berikut :
Imam Malik berpendapat bahwa nilah muhallill
yang dilakukan dengan bersyarat ini dapat di fasakh. Imam malik dalam
kitabnya Al-Muwaththa’ menambahkan penjelasannya tentang nikah muhallil
ini, beliau mengatakan: “pernikahannya itu tidak sah sehingga melaksanakan akad
nikah baru. Bila kemudian ia menggaulinya maka perempuan itu berhak terhadap
maharnya.” Karana tidak sahnya pernikahan itu, maka suami pertamanya tidak
boleh menikahinya lagi. Bahkan dalam kitab wahbah Az-zuhaili yang berjudul “al-Fiqfu
al- Islamiyu Wa ushuluhu” Imam Malik menentang keras terhadap
penghalalan nikah muhallil yang dilakukan dengan bersyarat.
Baik syarat itu diucapkan dalam akad maupun sebelum akad. Adapun alasan
yang dikemukakan Imam Malik adalah yang pertama hadis nabi SAW yang berbunyi :
Ertinya
:“Dari Abdullah bin Masu’d bahwasanya telah berkata, Rasulullah SAW Allah
melaknat muhallil (laki-laki yang menghalalkan) dan muhallal lahu (laki-laki
yang di halalkannya). (HR, Tirmizi Hadis shahih).[20]
Imam Syafi’i juga mengatakan batal,
jika syarat nikah muhallil itu disebutkan ketika akad. Adapun landasan
hukum Imam Syafii yang pertama adalah sebagaimana landasan hukum yang
dikemukakan Imam Malik diatas iaitu hadis nabi SAW yang diriwayatkan dari Ibnu
Masu’d. Adapun dasar hukum yang kedua ialah dengan “qiyas” Imam Syafii
mengkiaskan kepada nikah mut’ah, imam syafii memandang nikah tahlil ini semacam
nikah mut’ah juga, karana nikah mut’ah itu tidak mutlak melainkan disyaratkan,
hingga masa yang ditentukan. Adapun jika perkawinan tahlil itu tidak disebutkan
dalam akad, Imam Syafii menghukumkan “sah” nikah tersebut. Adapun maksud atau
niatnya itu untuk maksud tahlil tiadalah membatalkan perkawinan, karena niat
itu percakapan hati padahal Allah telah memaafkan ummat manusia tentang sesuatu
yang dipercakapkan oleh hati mereka itu. Apalagi manusia itu kadang-kadang meniatkan
akan melakukan suatu perbuatan, tetapi tidak jadi dilakukannya, memang
kadang-kadang dilakukannya, sebab itu perbuatan berlainan dengan niat. Imam
Hambali juga sependapat dengan Imam Malik beliau menghukumkan nikah tahlil ini
batal baik syarat itu disebutkan dalam akad mahupun sebelum akad, asal
perkawianan itu dengan tujuan muhallil maka dihukumkan batal oleh Imam
Hambali. Adapun landasan hukum yang dikemukakan oleh Imam Hambali sama denagn
Imam Malik, yaitu hadist Nabi SAW yang diriwayatkan Ibnu Masu’d dan “Saddu
tsarai’.[21]
7.0 HIKMAH NIKAH MUHALLIL
Hikmah disyari'atkannya ketentuan
yang demikian ini telah banyak ditulis oleh para ulama, fuqaha dan ahli tafsir.
Kalau seorang suami telah mentalak isterinya dengan talak pertama, maka di
dalam masa iddah dia dapat merasakan bagaimana perasaan, keadaan pada waktu ia
berpisah itu. Mungkin timbul penyesalan atas talak yang dijatuhkannya itu, maka
dia akan rujuk kembali. Tetapi setelah dia rujuk mungkin karena sesuatu hal,
karena marah, oleh karena perlakuannya, maka dia ceraikan kembali. Ternyata
perceraian yang kedua ini juga tidak berguna baginya dan mungkin juga dia tidak
tahan lalu dia rujuk kembali untuk yang kedua kalinya. Tetapi di dalam
perjalanan kemudian, rumah tangganya tidak dapat berjalan sebagaimana mestinya,
sehingga dia terpaksa menjatuhkan talak yang ketiga kalinya. Setelah talak yang
ketiga dijatuhkan, maka di dalam syari'at Islam tidak diperkenankan untuk rujuk
kembali dan juga setelah habis masa iddahnya tidak diperkenankan untuk kawin
kembali, kecuali kalau wanita tadi telah kawin dengan laki-laki lain seperti
ketentuan tersebut di atas.
Pada umumnya laki-laki demi gairah dan
kehormatannya, tidak suka kalau isterinya itu dinikahi oleh laki-laki lain,
kemudian dia kawin lagi dengannya. Oleh karana itu dia harus berhati-hati untuk
mentalak isterinya sampai dengan tiga kali, sebab isteri itu akan kehilangan
untuk selamalamanya baginya. Tetapi mungkin juga oleh karena satu dan lain hal,
oleh karena masalah pendidikan anak-anak masalah kerukunan keluarga, masalah harta
benda dan sebagainya, maka Islam memberikan kesempatan untuk nikah kembali
kalau isterinya tersebut telah nikah dengan orang lain dan orang lain tersebut
menikahinya secara wajar dan menceraikannya secara wajar pula. Itulah hikmahnya
disyari'atkan demikian. Dalam kenyataan, orang banyak menyalahgunakan ketentuan
ayat dalam surat Al-Baqarah dan hadits Rifa'ah tersebut di atas yaitu ; Orang membuat
helah (ketentuan tersendiri) sehingga menyimpang dari maksud dan tujuan
syari'at agama. Itulah yang dinamakan dengan kawin tahlil. .
Sayyid Sabiq mendefinisikan kawin tahlil
adalah seorang laki-laki menikahi seorang perempuan yang sudah bertalak
tiga sesudah habis masa iddahnya dan dia telah dukhul kepadanya kemudian
ia mentalak wanita itu dengan maksud agar dia dapat nikah kembali dengan bekas
suaminya yang pertama. Si muhalil atau suami kedua melaksanakan akad
nikah yang demikian ini mungkin disuruh atau diupah oleh suami pertama atau
tidak. Yang menjadi pokok masalah adalah niat dari suami kedua ini dalam
melaksanakan akad nikahnya. Kalau dia berniat pernikahannya itu adalah untuk
menghalalkan wanita itu bagi suaminya yang pertama maka itulah yang dinamakan
nikah muhallil.[22]
·
Hikmah
diharamkan nikah muhallil
Nikah
muhallil yang dimaksud di sini adalah seseorang menikahi wanita yang telah
ditalak tiga, kemudian ia mentalaknya dengan tujuan supaya wanita ini menjadi
halal bagi suami yang pertama. Nikah semacam ini terlarang, bahkan termasuk al
kabair (dosa besar). lelaki kedua yang melakukan nikah muhallil terkena
laknat sebagaimana pria pertama yang menyuruh menikahi mantan isterinya.
Dari ‘Ali bin Abi Thalib radhiyallahu ’anhu, ia berkata:
لَعَنَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ المُحَلِّلَ وَالْمُحَلَّلَ لَهُ
“Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam melaknat muhallil
(laki-laki yang menikahi seorang wanita dengan tujuan agar perempuan itu
dibolehkan menikah kembali dengan suaminya yang pertama) dan al muhallal lahu
(laki-laki yang menyuruh muhallil untuk menikahi bekas isterinyaagar isteri
tersebut dibolehkan untuk dinikahinya lagi).”
(HR. Abu Daud no. 2076dan Ibnu Majah no. 1934. Syaikh Al Albani mengatakan
bahwa hadits ini sahih)
Dari ‘Uqbah bin ‘Amir radhiyallahu ‘anhu, ia berkata, “Rasulullah shallallahu
‘alaihi wa sallam bersabda:
“Mahukah aku kabarkan kepada kalian tentang taisil musta’aar (domba pejantan
yang disewakan)?” Para sahabat menjawab, “Tentu, wahai Rasulullah.” Beliau
kemudian bersabda, “Ia adalah muhallil. Allah akan melaknat muhallil dan
muhallal lahu.”
(HR.
Ibnu Majah no. 1936. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadits ini hasan)
Nikah muhallil dinilai terlarang dan nikahnya tidak sah, terserah apakah dipersyaratkan di awal bahwa si wanita akan dicerai supaya halal bagi suami pertama ataukah tidak disyaratkan tetapi hanya diniatkan[23]
Nikah muhallil dinilai terlarang dan nikahnya tidak sah, terserah apakah dipersyaratkan di awal bahwa si wanita akan dicerai supaya halal bagi suami pertama ataukah tidak disyaratkan tetapi hanya diniatkan[23]
·
Lafaz
ijab Qabul yang disertai dengan syarat
Apabila dalam ijab qabul diiringi dengan suatu
syarat yang ada kalanya syarat itu termasuk dalam tuntutan perkahwinan, atau
bercanggah hukum perkahwinan, atau mengandungi manfaat yang akan diterima oleh
pihak perempuan, atau ada kalanya pula mengandungi syarat yang dilarang oleh agama,
maka setiap syarat tersebut mempunyai ketentuan hukum tersendiri yang secara
ringkas.
1. Syarat yang wajib dipenuhi.
Antara
syarat yang wajib dipenuhi adalah syarat yang termasuk dalam tuntutan dan
tujuan perkahwinan, dan tidak mengandungi perkara yang menyalahi hukum Allah
dan Rasulnya, seperti menggauli isteri dengan baik, memberi nafkah, pakaian dan
tempat tinggal yang layak , yang tidak mengabaikan sedikit pun hak-haknya,
bersikap adil antara sesame isterinyya yang lain jika dimadu, tidak boleh
keluar rumah suaminya sebelum memperoleh kebenaran, tidak berbuat nusyuz keatas
suami nya, tidak berpuasa sunnah sebelum dibenarkan suaminya, tidak menerima
tetamu orang lain di rumah suaminya sebelum memperoleh kebenaran dari suaminya,
tidak membelanjakan harta suaminya kecuali dengan izinnya dan lain-lain.
2. Syarat yang tidak wajib
dipenihi.
Antara
syarat syarat yang tidak wajib dipenuhi namun akad nikah tetap dianggap sah
adalah syarat yang menyalahi hukum perkahwinan, seperti tidak memberi nafkah,
tidak mahu besetubuh, berkahwin tanpa mahar, tidak tidur sebumbung dengan
isterinya, atau isterinya yang harus memberi nafkah, atau memberi suatu hadiah
kepada suaminya, atau tinggal serumah selama satu malam dalam seminggu, tinggal
bersama isterinya hanya di siang hari sementara tidak tidur bersama pada malam
harinya.
Kesemua syarat ini adalah bataldengan
sendirinya, kerana menyalahi hukum tuntutan perkahwinan, di samping mengandungi
perkara-perkara yang mengurangi hak-hak suami isteri sebelum ijab qabul
dilangsungkan . seorang yang berkongsi mengemukakan syarat untuk mengurangkan
hak kongsinya sebelum dijual.[24]
8.0 KESIMPULAN
Nikah
Muhallil adalah orang yang nikah dengan perempuan yang telah tiga kali
ditalak suaminya, sesudah itu diceraikannya supaya perempuan itu dapat kawin
lagi dengan bekas suaminya yang terdahulu.
Nikah Muhallil dapat terjadi
apabila bekas suami menyuruh orang lain menikahi bekas istrinya yang sudah
ditalak tiga kemudian berdasarkan perjanjian istri tersebut diceraikan sehingga
mantan suaminya dapat menikahinya (rujuk).
Nikah Muhalillal merupakan
hal yang paling di benci oleh Allah SWT, dan hukumannya pun akan dilaknat.
Dalam ketentuan hukum islam bila seorang suami
telah mentalak isterinya tiga kali maka tidak halal bagi suami tersebut untuk
merujuk atau kahwin kepada isteri yang telah ditalaknya tersebut.suami dapat
menikah isterinya ini, isteri tersebut telah menikah dengan lelaki lain dan
telah bergaul sebagai suami isteri (dukhul ).
Jelasnya pernikahan ini dilaksanakan secara
wajar dengan I’tiqad dan niat yang baik untuk membentuk rumah tangga
yang bahagia seperti yang disyariatkan oleh agama islam.[25]
9.0 RUJUKAN
1.
Tafsir
wanita, Syaikh Imad Zaki Al-Barudi.
2.
Fiqh
4 mazhab juzuk 4,5. Syaikh Abdul Rahman Al-Jazairi.
3.
Fiqh
sunnah jilid 4 as-sayyid sabiq.
4.
Soal
jawab wanita islam, Shaikh Atiyyah Saqr.
5.
Wanita
Syurga & wanita neraka, Syeikh Muhammad Ali qutb.
6.
Suami
isteri yang ingkar, Thana Abdullah Al- Afif.
7.
Kursus
dan bimbingan perkahwinan, Ustaz Abdul Aziz.
8.
400
soal jawab nikah kahwin, Haji Said Haji Ibrahim( bekas mufti negeri sabah)
9.
Soal
jawab perkahwinan, Tamar Djaja.
10. http//usthjhishamuddinmansor.blogspot.my/2010/05/kahwin-muhallil-cina-buta.html?m=1
[2] Soal jawab wanita islam, Shaikh Atiyyah Saqr.
[3] Fiqh sunnah jilid 4 as-sayyid sabiq.
[4] 400 soal jawab nikah kahwin, Haji Said Haji Ibrahim
[5] Tafsir wanita, syaikh imam zaki Al-Barudi
[6] Fiqh sunnah jilid 4 as-sayyid sabiq
[7] Soal jawab perkahwinan, Tamar Djaja.
[8] Kursus dan bimbingan perkahwinan, Ustaz Abdul Aziz.
[9] Fiqh 4 mazhab juzuk 4,5. Syaikh Abdul Rahman Al-Jazairi.
[10] Fiqh 4 mazhab juzuk 4,5. Syaikh Abdul Rahman Al-Jazairi.
[11] Fiqh 4 mazhab juzuk 4,5. Syaikh Abdul Rahman Al-Jazairi.
[12] Fiqh 4 mazhab juzuk 4,5. Syaikh Abdul Rahman Al-Jazairi.
[13] Wanita Syurga & wanita neraka, Syeikh Muhammad Ali qutb
[14] Soal jawab wanita islam, Shaikh Atiyyah Saqr.
[15] Tafsir wanita, Syaikh Imad Zaki Al-Barudi.
[16] Wanita Syurga & wanita neraka, Syeikh Muhammad Ali qutb.
[17] Fiqh sunnah jilid 4 as-sayyid sabiq.
[18] Fiqh sunnah jilid 4 as-sayyid sabiq.
[19] Soal jawab wanita islam, Shaikh Atiyyah Saqr.
[20] Fiqh sunnah jilid 4 as-sayyid sabiq.
[21] http//usthjhishamuddinmansor.blogspot.my/2010/05/kahwin-muhallil-cina-buta.html?m=1
[22] http//usthjhishamuddinmansor.blogspot.my/2010/05/kahwin-muhallil-cina-buta.html?m=1.
[23] http//usthjhishamuddinmansor.blogspot.my/2010/05/kahwin-muhallil-cina-buta.html?m=1
[24] Fiqh sunnah jilid 4 as-sayyid sabiq.
[25] Soal jawab perkahwinan, Tamar Djaja.
Assalamu'alaikum.. Terimakasih atas pencerahannya.. Blog ini sangat membantu :)
ReplyDelete